Dapatkan Baju Kurung Kedah Anda Di Sini..

ZAINON ENTERPRISE
Hubungi @ Whatsapp Untuk Tempahan
H/P : 0173681654
( penghantaran pos boleh diuruskan )
 
gambar contoh (sumber internet)

** DESIGN & KOD WARNA BAJU **
ENGLISH COTTON 100%
RM 45.00 SAHAJA
 SAIZ M, L, XL, XXL

 
EC01                                                               EC02
 
EC03                                                               EC04
 
EC05
 
 
 
 
***********************************************
 
** DESIGN & KOD WARNA BAJU **
COTTON + POLYSTER
RM 30.00 SAHAJA
 SAIZ M, L, XL, XXL
  
CP01                                                               CP02
 
CP03                                                               CP04
 
 
 
Sejarah Baju Kedah dapat dikaitkan dengan Dinasti Liang. Penduduk di Langkasuka tidak suka berambut panjang dan kepala mereka akan dicukur sehingga licin. Pakaian mereka adalah pakaian yang ditenun daripada kapas dan berbaju tanpa lengan. Bagi kaum wanita pula baju mereka diperbuat daripada kain kapas dan perhiasan pertama yang berbentuk seperti cincin bergantungan di seluruh badan.

Pakaian merupakan fesyen yang digayakan oleh sesuatu kaum. Namun, pakaian tradisional tidak tergolong dalam kategori fesyen kerana bentuknya tidak berubah dan mempunyai sejarah yang tersendiri. Di Kedah, pakaian tradisional yang terkenal ialah Baju Kedah. Baju Kedah dipercayai berasal daripada selatan Thai.

Pakaian ini dipakai oleh ramai wanita di Kedah. Baju Kedah boleh disifatkan sebagai pakaian sehari-hari atau pakaian basahan. Baju ini dibuat singkat sehingga ke paras punggung dan biasanya dipakai dengan kain batik atau kain pelikat tanpa banyak perhiasan. Golongan berumur seperti nenek dan ibu selalu memakai baju ini di rumah. Jika pergi ke Kedah, anda boleh melihat mereka memakai Baju Kedah di kawasan perumahan mereka.

Comments